Eerste week in Portugal

7 mei 2018 - Pegões, Portugal

Maandag 7 Mei zijn wij; Kjeld & Bas vertrokken naar Portugal, om half 4 's middags stapten we in het vliegtuig vanaf Rotterdam naar Lissabon. Vanaf het vliegveld zijn we opgehaald door Sjaak van Schie. We zijn vanaf daar naar het bedrijf gereden om onze koffers op te halen en toen doorgereden naar ons appartement waar we gelijk onze huisgenoot Tiago ontmoette, het is een prima appartement en heeft alles wat je nodig hebt. Nadat we onze koffers in onze kamers hebben gezet zijn we wat met Sjaak en Tiago gaan eten in het dorpje, was erg gezellig en hebben gelijk onze huisgenoot en Sjaak beter leren kennen, Sjaak is de directeur van het bedrijf hier en in Nederland. Sjaak van Schie is een bedrijf dat alles doet met hortensia's. van zelf stekjes maken, tot het opleveren van volbloeide potten hortensia's. wij zullen de komende 9 weken meelopen met alles wat er gebeurt binnen het bedrijf.

De volgende dag werden we om 7.15 uur opgehaald voor onze eerste werkdag. We werden opgehaald omdat onze fietsen nog bij het bedrijf stonden, derest van de tijd hier gaan we op de fiets, want het is namelijk maar 10 minuutjes fietsen naar het bedrijf.

In de eerste werkweek gaan we meelopen op verschillende afdelingen binnen de ''unrooted cuttings'' de eerste dag is Bas begonnen bij het snijden van de stekjes, waarna ze in dozen worden gestopt en in de koelcel gelegd worden, vanuit hier gaat het naar de klant of word het voor eigen gebruik gebruikt. Kjeld heeft de stekjes gesorteerd in de koelcel. dit hebben we allebei twee dagen gedaan en hebben daarna omgewisseld met elkaar.

Vrijdag avond zijn we de eerste werkweek gaan ''evalueren'' bij Bar Joe, dat is een bar vlakbij ons appartement in Pegoes. We hebben daar wat gedronken met Jerry, Sjaak en Michel. Jerry is onze stagebegeleider hier, Sjaak is de directeur en Michel is de monteur binnen het bedrijf hier in Portugal. Het was erg gezellig, Sjaak en Jerry hebben ons gelijk alle plekjes waar je wat kan eten of drinken in het dorp laten zien en daarna zijn we ook wat gaan eten met ze vieren. Daarna zijn we nog naar de Tosti Bar geweest, dat zit naast ons appartement en is erg gezellig, en je kunt er ook nog is erg goede tosti's eten.

Zaterdag ochtend hebben we nog een ochtendje op het bedrijf aan school gewerkt. 's middags zijn we opgehaald door Jerry om te gaan lunchen in Setubal, Setubal is een stadje een half uur vanaf Pegoes. We hebben daar eerst Sushi gegeten en zijn daarna naar een strandje gegaan en hebben daar nog wat gedronken, op de terugweg naar huis heeft Bas gereden, want Bas was de BOB, onderweg zijn we nog wel een keer gestopt bij een leuk barretje en hebben daar nog lang een ''laatste'' drankje gedaan, uiteindelijk waren we om 7 uur thuis, even douchen en omkleden en gelijk doorgaan naar de Tosti bar. Hier hebben daar een groep jongens en meiden leren kennen uit Portugal van onze leeftijd, ons viel het op hoe weinig mensen er hier Engels kunnen terwijl in Nederland bijna iedereen wel een woordje Engels kan. Hier in Portugal kunnen ze niet echt sluitingstijden en zijn we ook doorgegaan tot in de late uurtjes.

Zondag hebben we tot het begin van de middag uitgeslapen waarna we het huis zijn gaan opruimen en schoonmaken. De komende twee weken zijn we alleen in het huis omdat Tiago op vakantie is. De rest van de dag hebben we rustig aan gedaan en de Playstation aangesloten. Het weer was deze week niet heel goed het was ongeveer 18 graden met veel bewolking, volgende week word het wel lekker weer zo'n 25 graden de hele week.

Dit was onze eerste week, volgende week weer een update.

tchau tchau

Lunch SetubalStrand SetubalTosti Bar

Werk in koelcelStekjes snijden

1. Marijke Koelewijn:
    19 mei 2018
    Leuk om te lezen! Veel plezier op stage!
  2. Marja:
    19 mei 2018
    Zeker leuk om te lezen Bas. Klinkt als een prima stageplek!! Veel plezier, ik kijk uit naar het verslag van volgende week.
  3. B.:
    20 mei 2018
    Enkelt bier
  4. Frans:
    22 mei 2018
    Prima start gemaakt, denk ik. Wel grappig dat jullie ook weer in de Tostibar zitten, dat lees ik al jaren! Goed dat jullie al gelijk foto's erbij te zetten!